
Ajutor de inmormantare
Ajutorul de deces reprezinta ajutorul material acordat din Bugetul Asigurarilor Sociale numai la cerere, fara sa fie conditionat de atingerea unui stadiu de cotizare. Ajutorul se acorda pentru persoanele decedate ce au calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit in fiecare an prin lege, iar acordarea ajutorului de deces este reglementat de Legea nr. 263/2010 cu modificari si completari.
Pentru obtinere trebuie depus la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:
- cerere tip privind solicitarea ajutorului de deces;
- certificatul de deces (original + copie);
- actul de identitate al solicitantului;
- certificatul de nastere, certificatul de casatorie ai alte acte din care rezulta gradul de rudenie cu persoana decedata;
- facturi si chitante pentru cheltuielile ocazionate de inmormantare (obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului, indiferent de valoare);
- certificatul medical constataor al decesului pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
- certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica „inapt de munca” si data aparitiei incapacitatii;
Termenul limita de depunere a cererii de ajutor de deces este de 3 ani de la data decesului, iar plata acestuia se efectueaza fie in aceeasi zi (dosarul trebuie depus pana in ora 10:00) fie in ziua urmatoare. Recomandarea noastra este ca cererea sa fie depusa de o ruda de gradul I (sot/sotie ori copii) pentru simplificarea procedurii si micsorarea timpului necesar cu verificarea dosarului.